گسترش خدمات تله‌مدیسین، ۱۰ روزه شدنی است، اما…

مهندس طاهر موهبتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مهم‌ترین نکته در گسترش خدمات تله مدیسین و پزشکی از راه دور این است که به لحاظ قانونی مراجع ذی‌صلاح مانند تولیت نظام سلامت و سازمان نظام پزشکی آن را در تعاریف خود بپذیرند. بزرگ‌ترین سوال این است که اگر فردی پس از دریافت خدمات پزشکی از راه دور دچار حادثه یا زیان شود، مسئولیت اصلی با چه کسی خواهد بود؟

وی با اشاره به اینکه خدمات تله مدیسین به به صورت تلفنی و موبایلی انجام می‌شود، گفت: دغدغه اصلی شیوه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک است. فرد پس از دریاقت خدمت به شکل تله مدیسین، نسخه الکترونیکی خود را در قالب کد HID دریافت کرده که با ارائه این کد به داروخانه می‌تواند داروهای خود را دریافت کند.

وی با تاکید بر این که زیر ساخت فنی انجام این فرایند تا ۸۰ درصد فراهم است، ادامه داد: در صورتی که عزم بر گسترش خدمات تله مدیسین باشد می‌توان ظرف ۱۰ روز این ظرفیت را به ۱۰۰ درصد رساند. اما سوال اصلی اینجا است که خدمات تله مدیسین تا چه میزان در کشور پذیرفته شده است؟

موهبتی افزود: بیمه سلامت به لحاظ فنی زیر ساخت نسخه نویسی الکترونیک را در ۲۳۳ شهرستان دارد؛ این زیرساخت در سایر شهرستان‌ها هم وجود دارد، اما ما در سال ۹۸ در این ۲۳۳ شهرستان حدود ۲ میلیون نسخه الکترونیک تولید کردیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انجام فرایند خدمات تله‌مدیسین نیازمند داشتن پرونده الکترونیک سلامت هست یا خیر، گفت: این کار صرفا وابسته به داشتن پرونده الکترونیک سلامت نیست. اکنون اصلی ترین نکته این است که انجام هر فرایندی در محیط آزمایشگاهی بیمه سلامت بررسی شود تا تمام جوانب آن را بسنجیم، اما ممکن است روند به گونه‌ای باشد که یک فرد با ارائه کد ملی خود به پزشک، نسخه الکترونیک دریافت کند؛ البته زیر ساخت‌هایی نیز باید برای تایید کد ملی شخص وجود داشته باشد تا از بروز تخلفات یا اشتباهات در این زمینه جلوگیری شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، تاکید کرد: بیمه سلامت آمادگی خود را برای همکاری در این زمینه اعلام می‌کند، البته به شرط آنکه زیر ساخت قانونی در این زمینه فراهم شود.

انتهای پیام

نظر دهید